Den viktigaste sökmotoroptimeringen – onpage

seo onpageHär tänkte jag kort gå igenom de allra viktigaste faktorerna för sökmotoroptimering onpage – det vill säga den SEO som görs lokalt på webbplatsen. Det finns mycket mer att göra utöver detta, men det är till stor del finlir som inte har så stor påverkan på dina sidors ranking.

Titel

Dina sidors titlar är en väldigt viktig faktor för hur bra de rankar på utvalda sökord. Titeln ska både innehålla sökordet/sökfrasen och locka till klick. Titeln är den text som syns som länk i Googles sökresultat. Sökorden och det som gör varje sidas titel unik bör komma först i titeln. Du ska använda följande typ av titel:

<title>TomTom | GPS & navigation | Prylvaruhuset.se</title>
istället för:
<title> Prylvaruhuset.se |  GPS & navigation | TomTom</title>

Många gör dessutom misstaget att använda exakt samma titel på varje sida. T.ex. <title>Prylvaruhuset.se</title>

Rubriker

För bästa resultat ska man använda korrekta rubriker – H1-H6. Huvudrubriken, H1, är den som ger mest styrka åt relevanta sökord. Det ska bara finnas en huvudrubrik per sida, medan det kan finnas fler av varje underrubrik.

Brödtext

Texten på dina sidor ska vara välskriven men framförallt lång. Långa texter har lättare att ranka bra än texter på 2-3 meningar. Överanvänd inte sökord i texterna utan låt dem förekomma naturligt med en densitet på 2-7 %.