Den viktigaste sökmotoroptimeringen – offpage

offpage seoSökmotoroptimering offpage är det som görs utanför den egna webbplatsen. Egentligen borde man inte kalla detta sökmotoroptimering eftersom det inte handlar om att skapa optimal struktur eller optimalt innehåll. Detta handlar om att hitta faktorer som påverkar sajtens placeringar på relevanta sökord och fraser.

Länkar är den enskilt viktigaste faktorn för hur din sajt placerar sig på Google. Du kan i stort sett strunta i onpage-optimering om du håller till i en branch med låg-medelkonkurrens. Placeringerna kan vinnas enbart med hjälp av länkar.

Generellt gäller principen att alla länkar är bra länkar, även om detta förändrades i våras när Google lanserade sin Pingvin-uppdatering. Om du skaffar länkar i liten skala är det ofta inget att oroa sig för. Tänk på att inte bli för fokuserad på specifika sökord som ankartexter i länkar som pekar mot sidor på din sajt. Blanda upp ankartexterna “naturligt” genom att använda ankartexter som t.ex. “klicka här” och “läs mer”.

Om du driver en bilverkstad i Borås och vill synas på sökningen “bilverkstad i borås” borde det räcka med att nämna frasen i titel, rubrik och text på sajten samt att använda frasen som ankartext i 5-10 länkar som pekar mot sajten. Tänk dock på att späda ut de optimerade ankartexterna med blandade och naturliga ankartexter. Fem stycken optimerade ankartexter bör spädas ut med 15-20 varierade ankartexter som “klicka här” och “www.dindomän.se”.